کمپین های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی و تاثیر آن در حوزه برندینگ
امروز واژه کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی برای اکثر مدیران کسبوکار آشنا است. در حال حاضر مفاهیمی مانند تبلیغات، ارتباطات و رقابت در کسبوکار بیشتر از زمانهای دیگر شنیده میشود. تبلیغات در موفقیت مشاغل نقش اساسی دارد.
اخیرا شبکههای اجتماعی در بین مردم نفوذ بالایی پیدا کردهاند و تبلیغات در شبکههای اجتماعی فرصت بینظیری برای معرفی برندها به وجود میآورد. یکی از در مهمترین دغدغههای برندها این است که چگونه از شبکههای اجتماعی بهرهمند شوند و از آن برای افزایش فروش خود استفاده کنند.
جالب است بدانید که درآمد برندهایی که در کنار سایر تبلیغات، به اجرای کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی میپردازند، دو برابر بیشتر از برندهایی است که در شبکههای اجتماعی تبلیغ نمیکنند.
تبلیغات به شیوه درست باعث افزایش فروش و توسعه کسبوکارها میشود. با استفاده از روشهای مختلف تبلیغات، امکان معرفی محصولات به مشتریان وجود دارد. کمپین تبلیغاتی به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در بازاریابی مشاغل، بسیار موثر عمل کرده است.
در این مقاله به بیان نکات مهم کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی میپردازیم و اثر بخشی آن را در حوزه برندینگ و فروش را بررسی میکنیم.
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی چیست؟
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی به کمپینی گفته میشود که در شبکههای مختلف اجتماعی، تبلیغات را به مخاطب میرساند. در سالهای اخیر بسیاری از برندها درآمد خود را از تبلیغات در شبکه اجتماعی به دست میآورند؛ زیرا این شبکه به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده است.
نحوه انتشار تبلیغ در شبکههای اجتماعی بسیار تاثیرگذار است. تبلیغ در شبکههای اجتماعی، ارتباط دو طرفه با مخاطب برقرار میکند و آن را به یک بخش مهم در حوزه برندینگ تبدیل کرده است.
مردم سراسر جهان از شبکه اجتماعی مختلفی مانند فیس بوک، یوتیوب، واتساپ، تلگرام، اینستاگرام وغیره استفاده میکنند. هر کدام از این پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، ویژگیهای خاص خود را دارند. ویژگی هر شبکهها آن را از سایر شبکهها متمایز میکند. این مسئله باعث تفاوت کاربر و نمایش تبلیغ در آن میشود.
کمپینهای تبلیغاتی، ایدههای خلاق با هدف تاثیرگذاری روی مشتری طراحی میشوند. این ایدهها توسط ابزارهای متنوع تولید و در برنامهریزیهای زمانی مشخصی در شبکههای اجتماعی مختلف منتشر میشود.
به طور کلی، کمپین تبلیغاتی مجموعه اقداماتی است که با استفاده از ابزارهای مختلف انجام میشود. هدف از تبلیغات تاثیر روی قشر وسیعی از جامعه هدف است.
با کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی میتوانید به سرعت مخاطبین هدف خود را پیدا کنید. امروزه شبکههای اجتماعی از قدرتمندترین ابزارها محسوب میشود. تبلیغات درست در شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند که به بازار هدف متصل شوید.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از کمپین تبلیغاتی در برندینگ این است که میتوانید توجه طرفداران را جلب کنید و آنها را به مشتریان وفادار و مشتاق به خرید تبدیل کنید.
کمپین تبلیغاتی باعث افزایش مشتریان شما میشود و کمک میکند که با ارائه دلایلی به مخاطب، اعتماد او را جلب کنید و موارد بیشتری را به سوی خرید از خود بکشانید.
اهداف کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی روی تیم بازاریابی میگذارند. هر کمپین تبلیغات حول موضوع خاصی فعالیت میکند و اهداف مخصوصی دارد. موضوع هر کمپین، مفهوم اهداف را به نمایش .
هدف کلی کمپین تبلیغاتی، تاثیر گذاری روی مخاطب است و در نهایت منجر به فروش و بازدید بیشتر میشود. اما برای ایجاد کمپین دلایل مختلف وجود دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.
کمپینها با توجه به استراتژی مدیر و نوع فعالیت آنها، با هدفهای مختلفی طراحی میشوند؛ اما مهمترین هدف آنها عبارتند از:
- معرفی محصول یا برند جدید به بازار
- تقویت برند
- افزایش فروش محصول
- یادآوری محصول و خدمات
- آگاهی مخاطب از رویداد جدید
- بررسی بازار هدف
- جذب مخاطبان شبکههای اجتماعی و و تعامل با آنها
- افزایش ترافیک سایت
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی چگونه باعث جذب مخاطب هدف می شوند؟
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. این کمپینها با تاثیرگذاری روی احساسات مخاطب افراد را ترغیب به استفاده از کالا و خدمات آن برند میکند. این اثرگذاری به اجرای اصولی، روانشناختی و استراتژیهای برنامهریزی شده بستگی دارد.
مدیران تبلیغاتی شرکتها چندین هدف برای اجرای کمپین دارند. یکی از آن اهداف ایجاد تصویر ذهنی مناسب از یک برند در ذهن مخاطب است. برخی از شرکتها برای سرعت بخشیدن به توسعه کسبوکارها از کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی استفاده میکنند.
فروش و ارتباط بیشتر و موثرتر با مخاطب، از اهداف اجرای کمپینهای تبلیغاتی است. از این طریق کسبوکارها با آگاهی از نیاز مشتری، یک ایده از خود ارائه میدهند و آن برند را در ذهن مخاطب ثبت میکنند.
تنظیم عکسهای خلاقانه در کمپین تبلیغاتی نقش موثری در فروش و رونق کسبوکار دارد. عکسهای تبلیغاتی عکسهایی هستند که برند و محصول شما را با دید متفاوتی نمایش میدهد. این عکسها با مخاطب ارتباط برقرار میکند و باعث فروش بیشتر محصولات و خدمات شما خواهد شد.
عکسهای تبلیغاتی مفهوم و پیام برند شما را به مخاطب منتقل میکند. استفاده از خلاقیت در عکس باعث میشود برند و محصول شما بیشتر دیده شود و توجه مخاطبان بیشتری به آن جلب میشود. این موضوع به اندازهای اهمیت دارد که امروزه بسیاری از برندهای معتبر در سطح جهانی، تیمهای عکاسی حرفهای برای کمپین تبلیغاتی خود در نظر میگیرند.
ویژگی کمپین تبلیغاتی تاثیر گذار
تبلیغات موثر چند ویژگی مهم دارند که برای ایجاد کمپین موفق باید به این ویژگیها توجه کرد.
تناسب با کسب و کار
کمپینهای تاثیرگذار متناسب با هر کسبوکار، به صورت اختصاصی طراحی میشوند. اگر کمپین مخصوص کسبوکار شما طراحی شود و در فروش و توسعه برند شما تاثیر میگذارد.
معیار سنجش
برای اجرای کمپین موفق باید معیاری اصولی برای سنجش داشته باشید. همچنین طراحی بخشهای مختلف کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی باید طبق معیارهای مشخصی انجام شود. این معیارها تعیینکننده کیفیت کمپین شما خواهد بود.
هدف گذاری
برای پیشبرد یک کمپین موفق و تاثیرگذار، باید اهداف خود از کمپین را در نظر بگیرید. برای مثال باید مشخص کنید که انتظار دارید این کمپین، چه میزان استقبال و فروشی برای شما داشته باشد.
بودجه کمپین
از ویژگیهای مهم کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی ، اختصاص بودجه مناسب به آن است. برای اینکه کمپین موفقی داشته باشید باید بودجهای برای انجام این کار در نظر بگیرید. بودجه در بهکارگیری امکانات و کیفیت خروجی کمپین تاثیر میگذارد.
انتخاب رسانه مناسب
انتخاب رسانه موثر از عوامل موفقیت کمپین شما است. برای تاثیرگذاری بالای کمپین، باید رسانه یا شبکه اجتماعی پربازدیدی برای تبلیغ برند و خدمات خود را انتخاب کنید.
برنامه ریزی
برای اینکه کمپین تبلیغاتی شما در مسیر درستی حرکت کند، باید یک برنامهریزی کارشناسی شده داشته باشید. در این برنامه باید ریز به ریز نکات مشخص شود. در این صورت مسیر دستیابی به هدف و ارزیابی فعالیتها راحتتر میشود. با این شیوه میتوانید مخاطبین بیشتری جذب کنید و ارتباطات بهتری با آنها برقرار کنید.
مزایای کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی
امروزه تعداد کسبوکارهایی که در شبکههای اجتماعی مختلف به تبلیغات میپردازند، روز به روز در حال افزایش است؛ اما برخی در برابر این کار مقاومت میکنند. این مقاومت فقط به خاطر عدم آگاهی از مزایای کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی است.
تبلیغات در شبکه اجتماعی یک روش موثر در افزایش فروش است و به شناخته شدن نام تجاری کمک میکند. ایجاد تبلیغات در هر کدام از شبکههای اجتماعی، با اکانتهای مختلف امکان پذیر است. از مزایای کمپین تبلیغاتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- توزیع بهینه بودجه در شبکههای اجتماعی مختلف
- استفاده از انواع مختلف تبلیغات مانند متن، ویدیو، پست، استوری وغیره
- هدفگذاری مخاطب
- نتیجه مطلوب
- تنوع موضوعی پیجها
- گستردگی طیف مخاطب
در ادامه برخی از مزایای این روش تبلیغاتی را شرح میدهیم.
هزینه مناسب
هزینه کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی در مقایسه با روشهای دیگر تبلیغات نسبتا کمتر است. بنابراین شما تنها بخشی از بودجه خود را صرف تبلیغات میکنید و بدون پرداخت هزینهای گزاف، به نتایج فوق العاده دست پیدا خواهید کرد.
دسترسی به جامعه هدف
در شبکههای اجتماعی امکان دسترسی به افراد زیادی وجود دارد. این به این معناست که شما میتوانید به تعداد زیادی مشتری دسترسی پیدا کنید و نرخ فروش خود را بالاتر ببرید.
در اجرای تبلیغات در شبکههای اجتماعی در مقایسه با رسانههای دیگر، امکان هدفگیری دقیق و گسترده وجود دارد. اگر شما یک محصول یا خدمات خاصی را ارائه میدهید، میتوانید با کاربران خاصی صحبت کنید و تبلیغات خود را به آنها ارائه دهید.
یکی از مزایای کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی این است که شما میتوانید به طور دقیق مخاطب هدف خود را بشناسید.
معرفی برند
امروزه اکثر مردم جهان در شبکه اجتماعی حضور دارند. اگر برای معرفی کسبوکار خود از این شبکهها استفاده کنید آگاهی مردم از برند شما افزایش پیدا میکند.
تجربه کاربری
تبلیغات در شبکههای اجتماعی باعث ارتباط موثر با مخاطب میشود. یک شرکت میتواند با یک حساب کاربری به مشتریان، خدمات خود را ارائه دهند و به بهتر دیده شدن برند و افزایش فروش محصول کمک کند.
معروف ترین پلتفرم های تبلیغاتی در شبکه اجتماعی
میزان تاثیر تبلیغات، به شبکه اجتماعی که شما کمپین تبلیغاتی را در آن انتخاب کردید بستگی دارد. در ادامه به بررسی معروفترین پلتفرمها میپردازیم.
فیسبوک
در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیارد پروفایل فعال در فیسبوک وجود دارد. تبلیغات در فیسبوک باعث میشود که شما به جامعه بزرگی از کاربران دسترسی پیدا کنید. برای تبلیغ در فیسبوک شما تنها به یک عنوان و تبلیغ نیاز دارید و میتوانید پست خود را در صفحه فیسبوک خود منتشر کنید.
لینکدین
لینکدین توانایی انتشار تبلیغات برای معرفی هر برند را دارد. برای دسترسی به مخاطبین هدف باید یک عنوان خوب داشته باشید. علاوه بر آن میتوانید مشخص کنید که آیا قصد دارید کاربران وب سایت یا پروفایل لینکدین از کسبوکار شما بازدید کنند یا خیر.
توییتر
اکثر کسبوکار از مزایای تبلیغات در توییتر و نتیجه آن مطلع هستند. شرکتهایی که از توییتر استفاده میکنند از یک سیستم پرداخت بهرهمند هستند. در این روش تنها زمانی که کاربر به طور موثر با یک توییت تعامل داشته باشد، شما هزینه پرداخت میکنید.
در این شبکه اجتماعی با توجه به هدف کسبوکار انواع مختلفی از کمپینها وجود دارد.
اینستاگرام
تبلیغ در اینستاگرام بسیار ساده است. هنگامی که در اینستاگرام به تبلیغ یک برند میپردازید، میتوانید تبلیغات را برای مخاطبین خاص برحسب حسابهای کاربری دنبال شده، تاریخچه جستجوی و موارد مورد پسند کاربر انجام دهید.
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی چه کمکی به شما می کند؟
به دلیل تعداد کاربران بالای شبکههای اجتماعی، استفاده از تبلیغات یک استراتژی موثر در افزایش آگاهی برند شما است. شبکههای اجتماعی به شرکت شما اجازه میدهد کانالی طراحی کنید و به طور خاص با مشتریان ارتباط برقرار کنید. در این صورت کاربر حس بهتری را تجربه خواهد کرد.
همچنین تبلیغات شبکه اجتماعی نه تنها به تقویت ارتباط بین مشتری و ارتباط بین شرکتها کمک میکند؛ بلکه مخاطبین هدف را نیز شناسایی میکند. با این وجود میتوانید افراد جدیدی را مورد هدف قرار دهید و با خصوصیات مخاطبین هدف خود آشنا شوید.
چگونه در کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی موفق عمل کنیم؟
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی مفهومی فراتر از یک تبلیغ و انتشار آن در صفحات مختلف دارد. برای اینکه یک کمپین تبلیغاتی موفق داشته باشیم باید یک سری موارد را رعایت کنیم.
ذهن خود را برای کمپین آماده سازی کنید.
هر کسبوکاری هدف مشخصی دارد و براساس آن هدف، اقدامات و تبلیغات خود را انجام میدهد. برگزاری کمپین به اندازه کسبوکار، در موفقیت حیاتی است.
استراتژی مناسب برای تبلیغات طراحی کنید.
هیچ کاری بدون برنامهریزی به موفقیت منجر نمیشود. در شبکههای اجتماعی میتوان با آنالیز دادهها و برنامهریزی تبلیغات موثری داشت. بعضی از هشتگها و کلید واژهها در شبکههای اجتماعی طرفداران زیادی دارد. با برنامهریزی برای تولید محتوای متنی و گرافیکی میتوان تعداد کاربران را به خود جلب کرد.
محتوای ویدیویی با کیفیت تولید کنید.
ویدیو بیشتر از تصاویر، متن و توضیحات، روی ذهن مخاطب تاثیر میگذارد. کاربر با تماشا ویدیو با توضیح واضحتری روبهرو میشود. تبلیغ ویدیویی هوشمندانه، به اندازه یک فیلم سینمایی تاثیرگذار است. طبق آمار، 80 درصد وقت کاربران در اینترنت صرف ویدیو میشود.
از کانال های ارتباطی کمک بگیرید.
برخی از کانالهای ارتباطی از کسبوکار حمایت میکنند. انتشار تبلیغ در رسانههای مختلف منجر به بیشتر دیده شدن شما میشوند. اشتراک گذاری در این بستر باعث میشود شما با سرعت بیشتری در بین مردم دیده میشوید و آنها را به سوی خود جلب کنید.
اعتماد سرمایهگذاران را جلب کنید.
شرط لازم برای موفقیت در هر پروژه، تلاش و هدفمندی است. اگر سرمایهگذاران هدفمند کسبوکار شما را ببینند و تلاش شما را مشاهده کنند، به سوی شما کشیده میشوند و به احتمال زیاد از شما حمایت میکنند. قبل از هر چیزی مهم است که سرمایهگذاران شما را ببیند و به اهداف شما اعتماد کند. با جلب اعتماد آنها به حمایت مالی نیز خواهید رسید.
قبل از کمپین، شبکه های اجتماعی را بررسی کنید.
در کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی با احتیاط جلو بروید. برای تبلیغات از کانالهای استفاده کنید که اثرگذاری بهتری دارد و حمایت همه جانبه از شما خواهند داشت.
ارتباط با مشتریان را در شبکه اجتماعی گسترش دهید.
شبکههای اجتماعی باعث توسعه روابط با کاربر میشود و محبوبیت شما را به دنبال دارد. اگر در کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی ارتباط گستردهای بین شما و مردم برقرار نشود، بخش مهمی از موفقیت خود را از دست خواهید داد.
مخاطبان دوست دارد از شما اطلاعات به دست آورند و تلاشهای شما برای ارائه خدمات را ببیند و به شما اعتماد کنند. آنها دوست دارند در این راه، برای شما نظر بفرستند و به نظرهای آنها اهمیت داده شود.
تیم خود را در شبکههای اجتماعی معرفی کنید.
کلید موفقیت در کسبوکارها، فعالیت گروهی و استفاده از استعدادهای متعدد است. کاربران میخواهند که با کسبوکار شما آشنا شود و از حرفهای بودن شما اطمینان پیدا کنند. معرفی اعضای تیم باعث جلب اعتماد مشتری میشود.
برای کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی برنامه ریزی کنید.
همه پروژهها به نتیجه نمیرسد و ممکن است در ابتدا با شکست روبرو شوند. اما نباید ناامید شوید و هر کاری برای جلب اعتماد مشتریان انجام دهید. در این صورت میتوانید حمایت دوباره آنها را به دست آورید.
باور های غلط درباره کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی
هرکس به عنوان صاحب یک کسبوکار، برای کسب نتایج مطلوب باید از بازاریابی در شبکههای اجتماعی اطمینان حاصل کند؛ اما برای به دست آوردن اطمینان سه باور غلط وجود دارد.
با شبکه های اجتماعی میتوان به سرعت معروف شد
بسیاری از کسبوکارها روی برندینگ در شبکههای اجتماعی تمرکز میکنند و یکی از اهداف آنها این است که به سرعت محبوب شوند. آنها قصد دارند که در مدت زمان کمی افراد زیادی برند آنها را بشناسند. اما این یک اشتباه بزرگ است.
در دنیای تجارت این کار امکان پذیر نیست و چندین هزار دنبالکننده واقعی در چند هفته به سمت شما جذب نمیشود. حتی اگر موفق به این کار شوید این امر در دراز مدت برای شما سودی ندارد؛ زیرا باعث میشود با افراد اشتباهی تعامل کنید و به شما آسیب میرساند.
سعی کنید با استفاده از شبکههای اجتماعی، به عنوان یک ابزار ارتباطی، رابطه واقعی با مخاطبین برقرار کنید. به دنبال نتایج سریع نباشید؛ بلکه بررسی کنید چه چیزی برند شما را معروف میکند. صبورانه و پیوسته تلاش کنید که برندتان در دراز مدت در دید کاربران قابل اعتمادتر به نظر برسد.
حضور در همه شبکه های اجتماعی مهم است
کسب موفقیت در کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی به تمرکز شما بستگی دارد. اگر شما تمرکز کافی نداشته باشید ممکن است پیام نامربوط به مخاطب ارسال کنید و در نهایت به آن چیزی که میخواهید نرسید. شما زمان محدودی برای حضور در شبکههای اجتماعی دارید پس برای عاقلانه تصمیم گیری کنید و مطمئن شوید که نتیجه خوبی کسب کردهاید.
شاید خیلی وسوسه انگیز باشد که در همه شبکههای اجتماعی فعال باشید؛ اما این موضوع بر علیه شما و برند شما خواهد بود. زیرا هر شبکه اجتماعی ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارد و کاربران آن نیز متفاوت است.
شما باید تلاش کنید که افرادی علاقهمند به کسبوکارتان را جلب کنید. تبلیغات در شبکههای اجتماعی به تلاش و کار مداوم بر نیاز دارد.
برای ایجاد برند در شبکههای اجتماعی به صد هزار دنبال کننده نیاز دارید
قطعا به دست آوردن یک گروه بزرگ از مخاطبین در شبکههای اجتماعی مزایای زیادی دارد؛ اما برای رسیدن به نتیجه عالی ضروری نیست. هدف شما از فعالیت در شبکههای اجتماعی ایجاد ارتباط موثر با مشتریان واقعی است و محبوبیت کسبوکار شما در یک شب اتفاق نمیافتد.
بنابراین شما باید به دنبال این باشید که دنبالکنندههای وفادار و اختصاصی به دست آورید. درست است که داشتن دنبال کنندههای بالا باعث شناختهشدن کسبوکار شما میشود؛ اما به خاطر داشته باشید که این افراد باید واقعا برند شما را بشناسند و به آن علاقهمند باشند. در این صورت شما موفق خواهید شد.
قیمت کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی
هر کدام از شبکههای اجتماعی هزینه منحصر به فرد خود را دارند و با توجه به خدماتی که افراد از شبکههای اجتماعی انتظار دارند، هزینه تبلیغات متغیر است. میزان تعامل کاربران و تعداد افراد فعال در هر رسانه روی قیمت کمپین تاثیر میگذارد.
جالب است بدانید توییتر کمترین هزینه در شبکههای اجتماعی را دریافت میکند و گرانترین قیمت به لینکدین تعلق دارد.
سخن نهایی
هر روزه به تعداد اعضای شبکههای اجتماعی اضافه میشود. امروزه اکثر کسبوکارها ترجیح میدهند فعالیت خود را در این رسانهها افزایش دهد. کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی با ارائه چندین راه برای تبلیغات، از فاکتورهای اصلی برای جذب سرمایه و معرفی خدمات برخوردار است.
کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی از تاثیرگذارترین روشها در موفقیت کسبوکار شما، افزایش فروش و معرفی برند شما است. این تبلیغات هزینههایی نیز به دنبال دارد که به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، بهتر است از تجربه و تخصص افراد کاربلد و حرفهای استفاده کنید.