پشتیبانی سایت و ضرورت آن در نگهداری وبسایت پس از طراحی
یکی از موضوعات مهم پس از طراحی سایت، پشتیبانی سایت است. ممکن است برای بسیاری از صاحبان وبسایت این سوال پیش آمده باشد که پشتیبانی سایت چیست و چه کمکی به سایت میکند؟ آیا داشتن پشتیبان سایت ضروری است؟
با گسترش استفاده از اینترنت و به وجودآمدن کسبوکارهای اینترنتی، خدمات نگهداری و پشتیبانی سایت به مهمترین فاکتور پس از طراحی سایت تبدیل شده است. در هر زمینهای که فعالیت کنید رفتار شما برای مردم و مشتریان مهم است و عملکرد درست وبسایت شما نشان دهنده اهمیت شما به مشتریان است.
خدمات پس از فروش و پشتیبانی جزو ویژگیهای مهم یک کسبوکار موفق است. کیفیت بالای یک سایت و پشتیبانی آن مشتری را دلگرم میکند و به او حس امنیت میبخشد. راهاندازی یک وبسایت و پشتیبانی از آن برای هر کسبوکاری مفید است و همانطور که یک دفتر فیزیکی به نگهداری نیاز دارد، وبسایت نیز در بازههای زمانی مختلف نیاز به بازبینی و رفع ایرادهای فنی دارد.
پشتیبانی سایت چیست؟
همه سایتها پس از طراحی برای پیشرفت و ماندگاری نیاز به نگهداری دارند. به فعالیتهایی که برای نگهداری و ارتقا سایت انجام میشود پشتیبانی سایت میگویند. در این زمینه فعالیتهای گستردهای انجام میشود و به تخصصهای گوناگون نیاز است.
هرچند که سایت شما قدرتمند باشد و از لحاظ ظاهری نیز زیبا باشد، پس از طراحی برای ماندگاری به نگهداری نیاز دارد. با وجود پشتیبان، مشکلات سایت رفع میشود و در صورت لزوم برنامهها و استراتژیهای سایت تغییر میکند. محتوا سایت براساس نقشه پشتیبانی بهروز میشود. هر نوع پشتیبانی سایت باعث حفظ انسجام و پویایی سایت میشود.
به طور خلاصه، پشتیبانی سایت شامل مواردی میشود که برای نگهداری و توسعه سایت با یک برنامهریزی کوتاه یا طولانی مدت انجام میشود.
تعریف پشتیبانی برای سایتهای مختلف
برای یک وبسایت ساده، پشتیبانی به معنای کمک در رفع اشکالات سایت است. این نیاز اساسی برای نگهداری و بهروزرسانی سایت توسط پشتیبان سایت انجام میشود. اگر صاحب وبسایت به HTML و CSS آشنا نباشد و یا در کارکرد CMS مانند وردپرس مهارت نداشته باشد به یک پشتیبان برای اصلاح و بهروزرسانی سایت نیاز دارد.
در وبسایتهای فعال، پشتیبانی به معنای کمک به استفاده از کنسول مدیریتی است. این نوع پشتیبانی، کاربرپسند و کمی پیچیده است. استفاده از دستورالعملهای عمومی برای مدیریت سایت دشوار و گاهی ناکارآمد است.
یک سایت پویا معمولا ترافیک بیشتری نسبت به یک سایت ساده کسب میکند و این به این معناست که شانس بیشتری برای ارتباط مشتریان با خدمات خواهد داشت.
آیا پشتیبانی سایت ضروری است؟
برای توضیح ضرورت حفظ و ارتقا سایت یک مثال میزنیم. فرض کنید که یک گل زیبا آپارتمانی دارید. اگر میخواهید که برای مدت طولانی یا همیشه، از دیدن آن گل لذت ببرید باید برای حفظ و نگهداری آن کارهایی انجام دهید. برای جلوگیری از خشک شدن، باید به آن رسیدگی کنید؛ اکسیژن و نور کافی برسانید؛ آبیاری کنید؛ کود دهید؛ در صورت مشاهده آفت و قارچ آن را رفع کنید.
سایت نیز مانند گل برای نگهداری و ارتقا، به رسیدگی نیاز دارد. رسیدگی شامل بک آپ گیری، رفع خطا و مشکلات فنی، حفظ امنیت، بهروزرسانی افزونهها، قالب، کدها و کتابخانه سایت میشود.
در دنیای پر رقابت اینترنت اگر میخواهید از رقبا عقب نمانید باید سایت خود را مدام ارتقا دهید. مطالب جدید به آن اضافه کنید؛ از عکسهای بهتر و بهروزتری استفاده کنید؛ مشکلات و ایرادات سایت را رفع کنید؛ با توجه به نیاز کاربر قسمتهای متنوع به سایت اضافه کنید؛ امنیت سایت خود را پوشش دهید وغیره.
با توجه به مطالب بالا و توضیح بعضی نکات درباره پشتیبانی سایت مانند انواع پشتیبانی سایت، متخصصین این کار و موارد دیگر خالی از لطف نیست.
انواع پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام میشود. در ایران هنوز پشتیبانی حضوری از سایت شناخته شده نیست و تعداد کمی از افراد توانایی پشتیبانی حضوری را دارند. اما پشتیبانی غیرحضوری و از راه دور متداولتر است. پشتیبانی غیرحضوری از طریق نرمافزارهای گفتگو آنلاین (تلگرام، واتساپ وغیره)، تماس تلفنی، ایمیل، پیامک و تیکت انجام میشود.
برای نگهداری و ارتقا سایت وظایف مختلفی وجود دارد که آنها را به صورت دستهبندی زیر شرح میدهیم.
- پشتیبانی هاست و دامنه که شامل رفع مشکلات میزبانی و ساسپندی میشود.
- پشتیبانی فنی شامل کلیه خدمات فنی مانند کدنویسی، بهروزرسانی، رفع نواقص ظاهری و رفع ایرادات برنامه نویسی میشود.
- پشتیبان محتوا، محتوای جدید و بهروزتر از محتواهای قبلی تولید میکند. این محتواها میتواند شامل متن، تصویر و ویدیو باشد. معمولا این کار توسط مدیر یا ادمین سایت انجام میشود.
- پشتیبانی سئو به مشاوره یا هرگونه عملی که باعث بهبود وضعیت سایت در موتور جستجو شود گفته میشود.
متخصصین پشتیبانی سایت
پشتیبانی یک سایت به عوامل زیادی بستگی دارد. در بعضی مواقع صاحبان سایتهای کوچک، کارهای لازم برای حفظ و نگهداری سایت را انجام میدهد؛ اما این کار برای سایتهای بزرگ سختتر است. پشتیبانی سایت نیاز به تخصصهای گوناگونی دارد که تمامی این تخصصها در یک فرد وجود ندارد. معمولا کار پشتیبانی را یک گروه متخصص انجام میدهند.
پشتیبانی سایت را میتوان به بیمه تشبیه کرد. در واقع هنگامی که شما پشتیبانی سایت را به گروه متخصص میسپارید سایت خود را بیمه میکنید. پشتیبانی سایت در پکیجهای مختلف عرضه میشود که با توجه به نیاز و بودجه صاحبان سایت و امکانات سایت متفاوت است. نمیتوان با خرید یک پکیج ساده پشتیبانی، همه کارهای سایت را به گروه پشتیبان واگذار کرد.
تاثیر پشتیبانی سایت در پیشرفت آن
پشتیبانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، در فعالیت یک سایت یا کسبوکار تاثیر میگذارد. رضایت مشتری، حفظ و ارتقا وبسایت برای هر کسبوکار امری مهم و ضروری است. وبسایت شما پنجره تعامل جهانی کسبوکار شما است و میتواند به میزان زیادی روی ارزش محصول و خدمات شما تاثیر بگذارد.
وبسایت شما بازتاب عمومی ظاهر شرکت و کسبوکار شما است. در صورتی که وبسایت به درستی پشتیبانی نشود، کاربر با تعداد زیادی خطا روبهرو خواهد شد. بنابراین نگهداری و ظاهر مناسب وبسایت مطابق با فعالیت روزانه شرکت بسیار مهم است. بررسی و حل هرگونه نقص در سایت باید پیش از چشم مشتری انجام شود.
پشتیبانی فنی
برای اینکه یک سایت راهاندازی شود ممکن است برخی از قسمتهای آن دچار مشکل شود. در این صورت کاربر پس از ورود به سایت، به سایت دیگری مراجعه میکند و این از رتبه سایت شما میکاهد. برای جلوگیری از این اتفاقات پشتیبانی فنی را در اولویت قرار دهید.
پشتیبانی فنی شامل بهروزرسانی فنی هاست و دامین، برنامه نویسی و امنیت سایت میشود. ورود افزونههای جدید به جای افزونههای قدیمی برای موتور جستجو بسیار حائز اهمیت است. پشتیبان باید از ورود افزونهها و ابزار جدید اطلاع داشته باشد و آن را روی سایت نصب کند.
خدمات پشتیبانی فنی سایت شامل رفع مشکلات و خطاهای سایت، تحلیل و بررسی عملکرد وبسایت، بررسی مشکلات امنیتی، نصب افزونههای موردنیاز، بهروزرسانی سایت وغیره میشود.
پشتیبانی و نگهداری از سایت، مانند سلامتی انسان است. اگر افراد به طور منظم چکآپ ندهند، ممکن است بیماری به صورت ناگهانی ظاهر شود و سلامت او را به خطر بیندازد. سایت نیز همین طور است. بررسی و بهروزرسانی منظم سایت که توسط پشتیبان سایت انجام میشود، شرط لازم موفقیت هر کسبوکاری است.
خدمات ارائه شده توسط پشتیبان سایت
وبسایتها رسانههای تعاملی هستند و هدف آنها این است کاربران به سرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند. بسیاری از کاربران و صاحب وبسایت از یک صفحه زیبای گرافیکی وب استفاده میکنند و از زیرساختهای آن اطلاعی ندارند.
کوچکترین و سادهترین وبسایتها نیز در طول زمان بینقص عمل نمیکنند. غیرمنطقی است که تصور کنیم با توسعه و راهاندازی یک وبسایت، دیگر نیاز به نگهداری و پشتیبانی آن نیست و همه کارها تا ابد عالی انجام خواهد شد.
شرکتهای معتبر برای پشتیبانی سایت خدمات زیر را ارائه میدهند.
- رفع ایراد، خطای ۴۰۴ و لینک خراب
- بهینهسازی سرعت و زمان بارگذاری صفحات وبسایت
- پشتیبانگیری از سایت و حافظه ذخیرهسازی سایت
- بهروزرسانی افزونهها به نسخه جدید
- پشتیبانگیری و بازیابی اطلاعات
- نگهداری هاست و نرم افزارهای نظارتی و ارتقا آنها
- نظارت بر سازگاری وبسایت و نسخه مرورگر در ارتقا آن
- بهروزرسانی پنلها و پلاگینها
- پشتیبانی موارد خاص و اضطراری
- پیشنهاد برای ایجاد و تغییر امکانات و تکنولوژیهای سایت
وظایف نگهداری و پشتیبانی از سایت
وبسایت هر شخص یا شرکت، نشاندهنده و معرف آن شرکت در فضای مجازی است. مشتریان و طرفداران به وبسایت شما توجه میکنند و از آن درباره شما اطلاعات کسب میکنند. برای تشویق مشتری به انتخاب شما، وبسایت شما نیاز به نگهداری منظم دارد.
برای اینکه وبسایت به خوبی کار کند و به نیاز کاربران پاسخ داده شود، پشتیبان باید وظایف خود را به خوبی عمل کند. بیشترین حساسیت این کار مربوط به بهروزرسانی و امنیت سایت است.
در این قسمت برخی از وظایفی نگهداری و پشتیبانی وبسایت که باید به صورت منظم و در یک زمانبندی منظم انجام شود گفته شده است.
تهیه نسخه پشتیبان از وبسایت
تهیه نسخه پشتیبان از وبسایت باید به صورت منظم انجام شود. اگر شما از سایت خود بک آپ نداشته باشید در صورت خرابی سرور یا هک سایت شما، ویرایشهای شما به طور کلی از بین میرود و تمام تلاش شما پوچ میشود. اما با تهیه یک نسخه پشتیبان این اتفاق نخواهد افتاد.
برای اینکه سایت شما از مشکلات امنیتی و خطاهای فنی حفظ شود باید پشتیبان مشکلات مربوطه را برطرف کند.
به روز رسانی نرم افزار وب سایت
شما از هر نوع سیستم مدیریت محتوا که استفاده کنید باید همیشه به روز باشید. ممکن است پس از گذشت زمانی، سایت به افزونههای جدیدی و امکانات بیشتری احتیاج داشته باشد. به کمک پشتیبان میتوانید تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.
وردپرس به صورت خودکار به روز میشود اما در موارد دیگر لازم است تا به صورت دستی بهروزرسانی انجام شود. اگر شما از میزبانی وبسایت استفاده میکنید باید از ارائهدهنده سرویس وبسایت اطمینان حاصل کنید و سرور اصلی را به صورت منظم بهروزرسانی کنید.
بهبود سرعت وب سایت
اگر سرعت بارگذاری وبسایت پایین باشد، 25 درصد از بازدیدکنندگان سایت منصرف میشوند و سایت را ترک میکنند. سرعت بارگذاری سایت از مهمترین بخشهای تجربه هر کاربر پس از ورود به سایت است. بازدیدکنندگان به سرعت بارگذاری سایت بیشتر از موارد دیگر اهمیت میدهند.
وبسایتهای با سرعت پایین نرخگزافهگویی را افزایش میدهند و باعث افت رتبه سایت میشوند. هنگامی که بازدیدکننده وارد سایت شما میشود و با سرعت پایین بارگذاری روبرو شده به سایت دیگری مراجعه میکنند. در این صورت گوگل تصور میکند که سایت شما بیاهمیت است و رتبه سایت را کاهش میدهد.
سرویس پشتیبانی وبسایت باید به طور مداوم با استفاده از ابزارها، سرعت سایت شما را چک کند و آن را بهبود ببخشد.
رفع مشکل HTML
رفع مشکل HTML ساده نیست. شما باید به جزئیات توجه کنید و اطمینان پیدا کنید که سایت شما به خوبی فعالیت میکند. یک خطای کوچک ممکن است مشکلات بزرگی را به وجود آورد. سرویسهای پشتیبان باید بتوانند خطاهای سایت را بررسی کنند و آن را رفع کنند.
اطمینان از هماهنگی طراحی تمام صفحات سایت
وبسایت شما باید در تمام مرورگرهای مهم مانند کروم، فایرفاکس وغیره به خوبی کار کند. این مرورگرها همواره بهروزرسانی میشوند. اگر وبسایت شما با بروزرسانیها سازگار نباشد ممکن است آن را نمایش ندهد. در این صورت روی کسبوکار شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
تصحیح و تحلیل وبسایت
عملکرد وبسایت شما باید مورد بررسی قرار گیرد و از اجرا شدن صحیح همه موارد اطمینان حاصل شود. یک وبسایت حرفهای تمام خدمات را در معیار سطح بالا بررسی میکند. شرکت پشتیبانی سایت، با در نظر گرفتن این موارد باید تنظیمات را به درستی انجام دهند و همیشه به سایت شما در اوج نگه دارد.
وب سایت بدون پشتیبان یا با پشتیبانی بد؟
امروزه با توجه به گسترش علم و فناوری در جامعه، اکثر کسبوکارها در فضای رقابتی آنلاین وجود دارند. یک وبسایت بدون پشتیبان چیزهای زیادی را کم خواهد داشت.
بسیاری از وبسایتها از پشتیبانی سایت چشم پوشی میکنند؛ اما یکی از بزرگترین اشتباهات بعد از طراحی وبسایت، نداشتن مدیر و پشتیبان سایت است. همه سایتها به پشتیبان نیاز دارند و هر چند وقت یک بار، سرویس و بهروزرسانی شوند.
یک وبسایت بدون پشتیبان باید هر لحظه منتظر مشکلات ریز و درشت باشد. در صورت بروز مشکل، صاحب وبسایت شاهد از دست رفتن مشتریان و کاربران سایت خود خواهد بود.
حتی اگر یک وبسایت دارای پشتیبان باشد ولی تیم پشتیبانی به خوبی از عهده وظایف خود برنیایند، کاربران و مشتریان وبسایت هر چند روز با ایرادات و مشکلات سایت روبهرو میشوند؛ چراکه تیم پشتیبان زمان کافی، دانش کافی یا تجربه کافی برای برطرف کردن آن مشکل ندارد. بنابراین چیزی جز دردسر آید کاربر سایت نمیشود.
چه کسی وظیفه پشتیبانی سایت را برعهده دارد؟
در گذشته مدیران وبسایت کارهای مربوط به پشتیبانی را انجام میدادند. تولید محتوا، بهروزرسانی و بررسی سایت کارهایی بود که افراد با دانش مختصر میتوانستند به راحتی انجام دهند. با گذشت زمان و پیشرفت وبسایتها و پررنگ شدن نقش آنها در موفقیت کسبوکارها، پشتیبانی سایت به یک کار تخصصی تبدیل شد و لازم است آن را به افرادی بسپارید که در این حوزه دانش و تجربه دارند.
بسیاری از شرکتهای طراحی وبسایت، خدمات پشتیبانی را نیز ارائه میدهند. پیشنهاد میکنیم که طراحی سایت را به یک شرکت حرفهای بسپارید و پس از آن پشتیبانی را نیز به همان تیم بسپارید. با کمک تیم پشتیبانی میتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن، مشکلات سایت را برطرف کنید. پشتیبان به طور مرتب سایت شما را بررسی میکند و مشکلات احتمالی آن را رفع میکند.
چرا باید از پشتیبان سایت استفاده کنیم؟
پس از طراحی اولیه سایت، باید روزانه به آن رسیدگی شود. چرا که یکی از دلایل پیشرفت یک سایت، خدمات پشتیبانی وبسایت است. پیشتیبانی مزایای زیادی دارد که در ادامه به چند مورد اشاره کردهایم.
- کاهش هزینههای کلی
- بهروز بودن وبسایت با جدیدترین نرمافزارها
- کاهش دغدغه صاحب سایت
- دسترسی به تخصص فنی
- رفع مشکلات امنیتی سایت
- تهیه نسخه پشتیبان از سایت
- واکنش سریع نسبت به مشکلات احتمالی
- رفع نیاز مشتریان وجلب رضایت آنها
ویژگی های پشتیبان سایت
بررسی وبسایت از نظر مشکلات وخطا از مهمترین موارد در پشتیبانی سایت است. این کار باید توسط فرد متخصص صورت گیرد. در غیر این صورت نتیجه دلخواه برای شما نخواهد داشت.
یک پشتیبان سایت حرفهای به شما کمک میکند اهداف تجاری را به خوبی عملی کنید و هزینههای تبلیغات و پویا سازی وبسایت خود را کاهش دهید. رشد سایت و افزایش بازدید، در نهایت به فروش بالا سایت منجر میشود.
یک پشتیبان خوب باعث پایداری و سلامت سایت شما میشود. ایجاد مشکلات وبسایت و زمان برطرف کردن آنها را به حداقل میرساند و کاربران شما تجربه لذتبخشی از حضور در سایت شما خواهند داشت. این تجربه به صورت غیرمستقیم بر روی سایر ویژگیهای وبسایت شما تاثیر میگذارد.
چرا پشتیبانی سایت از طراحی سایت مهم تر است؟
همیشه پشتیبانی سایت از طراحی سایت مهمتر است. پس از طراحی سایت، نیروهای متخصص باید درستی عملکرد وبسایت را تضمین کنند و در صورت بروز مشکل را برطرف کنند. در صورتی که خدمات هاست و دامنه دچار مشکل شود سایت با مشکل مواجه شده و ممکن است بارگذاری انجام نشود.
بهتر است طراحی سایت و انجام خدمات پشتیبانی و نگهداری آن را به یک شرکت حرفهای و قابل اعتماد واگذار کنید و از صحت عملکرد آن مطمئن باشید. قبل از انجام پروژه وبسایت از نحوه پشتیبانی شرکت پشتیبان اطمینان حاصل کنید. شرکتی را انتخاب کنید که اعتبار بالایی داشته باشد. اعتبار شرکت به سابقه کار شرکت و تعداد پروژههای آن، همچنین کیفیت پروژهها بستگی دارد.
با پشتیبانی سایت ، وبسایت شما همیشه به روز خواهد بود و هیچ بازدیدکننده ناراضی نیست؛ زیرا همه چیز در سایت شما به خوبی انجام میشود. بازدیدکنندگان همیشگی همیشه در حال بازدید از سایت هستند. بنابراین برای وبسایت خود به دنبال مطالب جدید، محصولات جدید و اضافه کردن اطلاعات جدید و به روز باشید.
هزینه پشتیبانی سایت
انجام پشتیبانی توسط پشتیبان هزینههایی خواهد داشت؛ اما مطمئن باشید که در صورت نداشتن پشتیبان برای سایت یا پشتیبانی سایت به وسیله افراد غیرمتخصص، ضررهایی وارد شده به شما بیشتر از هزینهای است که شما برای پشتیبانی باید صرف کنید.
هزینه مدیریت و پشتیبانی سایت متغیر است و با توجه به این که سایت شما با وردپرس یا با سایر CMSها طراحی شده یا کدنویسی شده تعیین میشود. قابلیتهای سایت نیز در تعیین هزینه پشتیبانی سایت تاثیر دارد. مدت زمان و ساعات پشتیبانی سایت و پاسخگویی به نیاز شما در میزان هزینه تعیینکننده است.
تمام این موارد در تغییر هزینه مدیریت و پشتیبانی سایت تاثیر میگذارد. اما باید بدانید که هزینه مدیریت پشتیبانی سایت در مقابل اهمیت بالای این امر بسیار ناچیز است.
این قرارداد دارای بندهای مختلفی است که با توجه به پکیج انتخابی، کارفرما از پشتیبان درخواست میکند که در کدام زمینه مسئول و پاسخگو باشد.
کلام آخر
طراحی یک سایت حرفهای اولین قدم برای ورود به دنیای دیجیتال است. پس از طراحی، شما نیاز دارید وبسایت خود را به طور مداوم بهروزرسانی کنید و آن را از مشکلات احتمالی محفوظ نگه دارید. در اینجا اهمیت پشتیبانی وبسایت نمایان میشود.
هر نوع وبسایت در هر مقیاسی، در طول زمان به پشتیبانی نیاز دارد. پشتیبانی از سایت نشاندهنده کیفیت و اعتبار آن سایت است. یک وبسایت خوب از پشتیبانی درازمدت برخوردار است و لازم است از یک تیم پشتیبان با تجربه و شناخته شده برای توسعه و نگهداری وبسایت خود کمک بگیرد.
پشتیبانی به سایت کار تخصصی است که نیاز به مهارت خاص دارد. از این رو پشتیبانی سایت خود را به تیم حرفهای و متخصص بسپارید. پشتیبانی و نگهداری سایت لازمه موفقیت سایت است. برای عملکرد درست سایت و جذب و حفظ مشتری، وبسایت شما به نگهداری و پشتیبانی نیاز دارد.