احسان رضایی

0 %
احسان رضایی
متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ
  • محل سکونت:
    ایران، تهران
  • متولد:
    1372/04/22
  • شماره تماس:
    09125052213
  • ایمیل:
    ehsunrz@gmail.com
مهارت‌های من
سئو سایت
دیجیتال مارکتینگ
طراحی وب سایت
زبان انگلیسی
وردپرس
گوگل سرچ کنسول
گوگل آنالتیکز
گوگل تگ منیجر
گوگل ادز
  • photoshop
  • moz
  • similarweb
  • semrush
  • ahrefs
  • kw finder
  • keywordtool

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انواع تکنیک‌های بازاریابی آنلاین

ژوئن 8, 2022

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انواع تکنیک‌های بازاریابی آنلاین

دیجیتال مارکتینگ یکی از جدیدترین مباحث دنیای کسب‌وکار امروز به شمار می‌رود که هر چه پیش می‌رویم اهمیت این موضوع برای تمامی مشاغل و حرفه‌ها بیش‌ازپیش آشکار می‌شود. در تعریف دیجیتال مارکتینگ می‌توان چنین گفت که این کلمه به‌نوعی بالابردن رتبه و شناخت افراد از یک برند مخصوص با استفاده از انواع ابزارهای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی است.

این نوع بازاریابی تنها به بازاریابی آنلاین محدود نبوده و شامل تمامی تبلیغات و پیام‌هایی است که حتی به‌صورت آفلاین نیز برای شما ارسال می‌شوند. یکی از مهم‌ترین موارد در هر کسب‌وکار، بخش بازاریابی آن کسب‌وکار است. تسلط بر امر بازاریابی تخصصی می‌تواند فروش محصولات را تضمین کند. بازاریابی دیجیتالی نیز نوع جدیدی از روش‌های بازاریابی به شمار می‌رود که به‌خاطر دسترسی به میلیون‌ها مشتری، اهمیت آن صدچندان است.

مشاغل و کسب‌وکارها برای دستیابی به مشتری‌ها و مخاطبانشان از انواع موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بازاریابی دیجیتالی مانند چتری تمامی فعالیت‌ها و بازاریابی‌های شما را در این دنیای مجازی پوشش داده و موجب جذب مشتری‌های بیشتر به سمت کسب‌وکار شما خواهد شد.

تاکتیک‌های بازاریابی آنلاین

برای پیشبرد اهداف تجاری در دنیای دیجیتال لازم است از برخی تاکتیک‌ها و نکات کلیدی برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده کرد. دیجیتال مارکترها به‌خوبی با این تکنیک‌ها آشنایی داشته و می‌توانند از این روش‌ها برای دستیابی به مخاطبان بیشتر استفاده کنند.

برخی از تکنیک‌های رایج در بازاریابی دیجیتالی که بسیار مؤثر بوده و دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای معمولاً آنها را به کار می‌بندند شامل موارد زیر هستند:

وب‌سایت

پست‌های وبلاگ

کتاب‌های الکترونیک و وایت پیپرها

اینفوگرافیک‌ها

بسیاری از ابزارهای کاربردی برای نظارت بر عملکرد کمپین‌های دیجیتالی

ابزارهای تعاملی

استفاده از انواع کانال‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و…

برسی‌های مربوط به محصولات و یا خدمات و نظرات در شبکه‌های اجتماعی

بروشورها و کاتالوگ‌های آنلاین

دارایی‌های برندینگ مانند انواع لوگوها، فونت‌ها و…

چرا یادگیری دیجیتال مارکتینگ مهم است

اهمیت یادگیری استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال از آنجا قوت می‌گیرد که بر طبق اطلاعات آماری که توسط یکی از نهادهای معتبر در کشور صورت‌گرفته، نفوذ اینترنت در ایران به ۹۴ درصد رسیده و از هر ۱۰۰ نفر ۹۴ نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

بر همین اساس صاحبان کسب‌وکارهای مختلف نیز لازم است برای حفظ مخاطبان خود از این شبکه‌ها استفاده کنند. ازآنجاکه روش‌های سنتی بازاریابی دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کسب‌وکارها باشد، لازم است صاحبان کسب‌وکارها برای پیشبرد اهداف تجاری خود به سمت دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتالی روی بیاورند.

ارتباط دیجیتال مارکتینگ با کسب‌وکارهای اینترنتی

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، تبدیل مشتری‌ها به مشتری بالقوه و وفادار است. در بازاریابی دیجیتال نیازی به پخش تراکت و بیلبوردهای تبلیغاتی نخواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را در هر زمان تغییر دهید.

همچنین بازاریابی دیجیتالی برخلاف بازاریابی‌های سنتی وقت، هزینه و انرژی زیادی را نیاز نخواهد داشت و با کمترین هزینه می‌توان بیشترین نتیجه را به دست آورد.

یکی دیگر از مزایای ورود کسب‌وکارهای سنتی به دنیای دیجیتال، دردسترس‌بودن مداوم این کسب‌وکارها خواهد بود. به‌گونه‌ای که در هفت روز هفته و به‌صورت شبانه‌روزی کسب‌وکار شما در دسترس مخاطبان قرار دارد.

 نکته مهمی که در استفاده از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال باید به آن توجه شود این است که بازاریابی آنلاین به همان میزانی که مفید و مؤثر است می‌تواند مخرب و مضر باشد.

 یک اشتباه در انجام استراتژی‌های این نوع بازاریابی می‌تواند زحمات چندین‌ساله شما را هدر داده و برند شما را در ذهن مخاطبان بد جلوه دهد. پس در نتیجه لازم است در اجرای درست این استراتژی‌ها دقت کافی را به کار ببرید.

 

بازار کار دیجیتال مارکتینگ

درصورتی‌که تنها به یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتالی مسلط باشید می‌توانید از این راه درآمد بسیار خوبی کسب کنید. اگر تسلط کافی به انجام این استراتژی‌ها ندارید بهتر است برای پیشبرد اهداف خود از یک فرد مسلط بر این امور کمک بخواهید.

انجام تکنیک‌های بازاریابی نیاز به طی شدن مرحله‌به‌مرحله داشته و نمی‌توان بدن طی‌کردن یکی از این مراحل به مرحله بعدی دست‌یافت. به‌طورکلی مراحل دستیابی به نتیجه مطلوب در راه‌اندازی یک

کسب‌وکار اینترنتی به‌این‌ترتیب است:

طراحی سایت

محتوانویسی

سئو

برسی رفتار مخاطبان

تبلیغات هدفمند

راه‌اندازی کمپین

درصورتی‌که تمامی مراحل را به‌درستی طی کنید کاربرانتان را به مشتری، مشتری را به مشتری بالقوه، مشتری بالقوه به مشتری بالفعل و در نهایت این مشتری را به مشتری وفادار تبدیل خواهید کرد.

انواع شاخه‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر ابزارها و تکنیک‌هایی که ذکر شد، دیجیتال مارکترها می‌تواند از روش‌ها و تکنیک‌های دیگری نیز برای جلب مخاطب و فروش بیشتر استفاده کنند.

بازاریابی دیجیتال در کنار کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد کسب‌وکارها را ایجاد می‌کند. استفاده از اصول بازاریابی دیجیتال در تمام دنیا به یک‌شکل و شیوه بوده و در همه‌جا اصولی مشترک دارد.

اما لازم است توجه کنید که استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در هر شهر و کشوری متفاوت بوده و عوامل بسیاری بر این استراتژی‌ها تأثیرگذار خواهند بود. به طور مثال یوتیوب، یکی از بهترین راه‌ها برای انجام استراتژی بازاریابی است اما این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر بوده و نمی‌توان از آن برای استراتژی‌های بازاریابی استفاده کرد.

از مهم‌ترین بخش‌ها که می‌توان برای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال از آن استفاده کرد شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این شبکه اجتماعی محبوب که مخاطبان میلیونی از سرتاسر جهان دارد می‌تواند بهترین بستر برای دستیابی به اهداف استراتژی‌های بازاریابی شما باشد.

آشنایی با زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند مسیر موفقیت در کسب‌وکارتان را به‌خوبی روشن کرده و در ادامه راه به شما کمک کند.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو سایت SEO

بسیاری از افراد برای پیداکردن پاسخ سؤالات و یا یافتن یک محصول خاص از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. هر میزان که در این موتور جستجوی پرمخاطب، از جایگاه و رتبه بهتری برخوردار باشید احتمال این که افراد بر روی سایت شما کلیک کند بسیار بالاتر خواهد بود.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو و یا همان سئو سایت می‌تواند به بالارفتن رتبه وب‌سایت شما کمک کرده و آن را در جایگاهی بالاتر قرار دهد.

دستیابی به رتبه‌های بالاتر در گوگل نیز منجر به بالارفتن ترافیک ارگانیک سایت خواهد شد. برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر در نتایج موتورهای جستجو می‌توانید از ابزارهایی مانند وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیک‌ها بهره ببرید.

بازاریابی محتوا Content Marketing

تولید محتواهای مختلف می‌تواند نقش بسیار زیادی در پیشبرد اهداف وب‌سایت داشته باشد. انتشار یک محتوای استاندارد و سئو شده در سایت‌ها و کانال‌های مختلف سبب رشد و توسعه کسب‌وکارتان خواهد شد.

محتواها باهدف معرفی برند، رشد و توسعه کسب‌وکار و جذب مشتری‌های بالقوه تولید می‌شوند که به این روش بازاریابی محتوایی نیز گفته می‌شود.

اهمیت و توجه به مبحث بازاریابی محتوایی برای تمامی کسب‌وکارها آشکار شده است زیرا با این روش می‌توان کسب‌وکار را مطابق با نیاز و سبک زندگی مخاطبان جهت داد و به‌راحتی صدا و لحن برند خود را در محتوای تولید شده مشخص کرد.

برای دستیابی بهتر به اهداف بازاریابی محتوایی می‌توانید از ابزارهایی مانند پست‌های وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیک، اینفوگرافیک‌ها و انواع بروشورهای آنلاین استفاده کنید.

Social Media Marketing و یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در واقع فرایندی است که در آن برند، محصول و یا خدمات در شبکه‌های اجتماعی ارتقا می‌یابد و با افزایش آگاهی مخاطبان از برند، ترافیک سایت بالا رفته و به جذب مشتری وفادار می‌انجامد.

برای موفقیت دراین‌رابطه می‌توانید از انواع شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین پینترست و گوگل پلاس استفاده کرد.

PPC و یا تبلیغات کلیکی

در تبلیغات کلیکی و یا پرداخت به‌ازای کلیک، لازم است به سایت‌های منتشرکننده آگهی‌های شما به‌ازای هر کلیک مخاطب جدید مبلغی پرداخت شود. برخی از سایت‌های پرمخاطب برای کسب درآمد از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید تبلیغات کسب‌وکار خود را در این سایت‌های پرمخاطب منتشر کند.

درصورتی‌که مخاطب بر روی تبلیغ سایت شما کلیک کند لازم است مبلغی را به‌صورت ماهانه به سایت میزبان پرداخت کنید. در غیر این صورت و عدم کلیک مخاطب بر روی تبلیغ شما هیچ مبلغی از شما کسر نخواهد شد.

از جمله متداول‌ترین تبلیغات کلیکی می‌توان به گوگل ادز اشاره کرد. با پرداخت مبلغی در ازای هر یک کلیک به گوگل می‌توانید در جستجوهای گوگل از رتبه بالاتری برخوردار شوید. تبلیغات کلیکی انواع دیگری نیز دارند که از آن جمله می‌توان به پست‌های اسپانسری در اینستاگرام و یا تبلیغات پرداختی در فیس‌بوک اشاره کرد.

Affiliate Marketing و یا تبلیغات وابسته

در این نوع تبلیغات به‌ازای هر تبلیغ که از سایت‌های دیگر در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید مبلغی به‌عنوان کمیسیون دریافت خواهید کرد. به‌این‌ترتیب که اگر شما یک دستور قضایی را در سایت خود منتشر کنید و مخاطبان برای خرید آن محصول به سایت فروش محصول مراجعه کنند به‌ازای هر خرید مبلغی دریافت می‌کنید.

Native Advertising و یا تبلیغات همسان

بر طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده از مخاطبان سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی این موضوع روشن شده که باگذشت مدتی از انتشار یک بنر تبلیغاتی، در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان دیگر آن را نمی‌بینند و بی‌تفاوت از کنار آن عبور می‌کنند.

راهکار دیجیتال مارکتینگ برای از میان برداشتن این مشکل ایجاد تبلیغات جدید برند با ویژگی‌های سایر تبلیغات است.

 برای مثال می‌توان به تبلیغان گوگل ادز اشاره کرد که برای جلوگیری از دیده نشدن تبلیغات از راهکارهایی مانند قراردادن تبلیغات در نتایج اول جستجو استفاده می‌کند. این‌گونه تبلیغات کاملاً مشابه با سایر نتایج بوده و تنها با علامت AD قابل‌شناسایی خواهند بود.

Marketing Automation و یا اتوماسیون بازاریابی

امروزه نرم‌افزارهای بسیاری برای خودکار کردن عملیات بازاریابی وارد دنیای دیجیتال شده‌اند. بسیاری از این نرم‌افزارها وظایف اجرای برنامه‌های تکراری مانند بازاریابی از طریق ایمیل را بر عهده دارند و می‌توانند این عمل را به‌صورت خودکار انجام دهند. به این دسته از نرم‌افزارهای بازاریابی، اتوماسیون بازاریابی گفته می‌شود.

به‌وسیله نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی می‌توان وظایفی مانند ایمیل خبرنامه، برنامه‌ریزی پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، به‌روزرسانی لیست مخاطبان و ردگیری و گزارش دادن به کمپین‌ها را انجام داد.

Email Marketing و یا بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که با مخاطبان خود ارتباطی مستمر داشته باشند. بازاریابی ایمیلی معمولاً به‌صورت تبلیغ یک محتوا، لینک یک محصول خاص و یا انواع تخفیفات بوده که موجب می‌شود مخاطبان به یک صفحه و یا سایتی خاص هدایت شوند.

برخی از مواردی که می‌توان در تبلیغات ایمیل مارکتینگ برای مخاطبان ارسال کرد عبارت‌اند از:

خبرنامه برای خوانندگان وبلاگ

ایمیل‌های پیگیری برای بازدیدکنندگان وب‌سایت که دانلودی انجام داده‌اند.

ارسال ایمیل خوش آمد گویی به مشتری

ارسال کدهای تخفیف مناسبتی برای مشتری‌های وفادار

ارسال ایمیل‌ها و پیام‌های سریالی برای جذب مشتری

Downloadable Content Offerings و یا پیشنهاد محتواهای قابل دانلود

یکی از پرکاربردترین استراتژی‌ها در دیجیتال مارکتینگ ارسال محتواهای رایگان و یا غیر رایگانی است که مخاطب می‌تواند آن را دانلود کند. با استفاده از این روش به‌راحتی می‌توان مشتری‌های را به سایت هدایت کرد و یا اطلاعات مفید مانند اطلاعات تماس مخاطب را جمع‌آوری کرد.

Website Design A/B Testing و یا استفاده از تست A/B در طراحی سایت

یکی دیگر از اهداف بازاریابی آنلاین طراحی وب‌سایت‌های مخاطب‌پسند و جذاب برای مشتری‌ها است. با استفاده از تست آ.بی می‌توانید فونت‌های مناسب، طراحی پس‌زمینه سایت، روش قیمت‌گذاری، مراحل خرید و… را انجام داد.

Landing Page Strategy و یا استراتژی صفحه فرود

صفحه فرود سایت شما در واقع همان اولین صفحه‌ای است که کاربران در ابتدای ورود به سایت شما وارد آن می‌شوند. صفحه فرود در سایت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ویترین سایت شما نیز به شمار می‌رود.

طراحی صحیح و زیبای صفحات فرود سایت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند نقش زیادی در ماندن مخاطب در سایت شما داشته باشد. زمانی که مخاطبان از روش‌های مختلفی مانند تبلیغات کلیکی و سایر روش‌ها وارد سایت شما می‌شوند اولین چیزی که با آن مواجه خواهند شد صفحه فرود است.

درصورتی‌که این صفحه به شکلی غیرحرفه‌ای و نازیبا طراحی شود مشتری علاقه خود به خرید از سایت شما را ازدست‌داده و آنجا را ترک می‌کنند.

Call-To-Action Strategy و یا استراتژی‌های فراخوان برای عمل

استراتژی‌های دعوت برای انجام کاری خاص در بسیاری از شرکت‌ها به اشکال مختلفی وجود دارد از جمله این استراتژی‌ها می‌توان به:

دعوت به مطالعه یک مقاله و ورود به لینک مربوط در استوری‌های اینستاگرامی

پیشنهاد دانلود یک کتاب الکترونیکی رایگان و….

Link Building/Earning و یا لینک‌سازی

لینک بیل دینگ یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای بالابردن رتبه‌بندی سایت و بهبود سئو سایت است. با استفاده از این روش می‌توانید رتبه سایت خود را تا میزان زیادی بهبود ببخشید.

Influencer Marketing اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از روش‌ها برای دیده‌شدن هر چه بیشتر تبلیغات کسب‌وکار توسط مخاطبان اصلی آن، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ است.

بسیاری از کسب‌وکارها استفاده از این روش را بهتر از سایر روش‌های تبلیغاتی می‌دانند و از اینفلوئنسرهای مربوط به صنعت خود برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

Online PR یا روابط‌عمومی آنلاین

در روابط‌عمومی آنلاین سعی می‌شود به‌صورت مجازی و با ایجاد ارتباط با مخاطب، وی را برای خرید از برند خاصی ترغیب کرد. این کار را می‌تواند با ایجاد یک پست تبلیغاتی خاص توسط یکی از مشتری‌ها دررابطه‌با جدیدترین محصول شما که به طور مثال دوستدار محیط‌زیست است انجام داد.

از جمله کانال‌هایی که به‌وسیله آن می‌توان روابط‌عمومی آنلاین را اجرا کرد عبارت‌اند از:

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تماس با خبرنگاران: خبرنگاران می‌توانند فرصت‌های مناسبی را در اختیار شما قرار دهند.

تعامل به‌وسیله برسی محصولات و مقالات مربوط به شرکت: می‌توان به افرادی که برای سایت شرکتی شما کامنت می‌گذارند پاسخ مناسب بنویسید.

انواع کامنت‌هایی که در فضای مجازی و وبلاگ‌ها دررابطه‌با شما منتشر می‌شوند: پا پاسخگویی به این پیام‌ها اعتمادبه‌نفس و جذابیت کار خود را نشان می‌دهید.

Inbound marketing و یا بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی

جذاب‌ترین نکته در این نوع دیجیتال مارکتینگ این است که مخاطب گمان می‌کند که خودش شما را پیدا کرده است.

درصورتی‌که به شیوه‌ای هوشمندانه عمل کنید می‌توانید از تمامی شیوه‌های بازاریابی که در بالا ذکر شد برای بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی استفاده کنید.

این نوع استراتژی بازاریابی این کمک را به کسب‌وکار شما می‌کند که افراد علاقه‌مند به کار خود را به‌صورت قدم‌به‌قدم و آرام جذب کرده و آنها را تبدیل به مشتری دائمی کنید.

sponsored content و یا محتوای حمایت شده

اثربخشی این نوع استراتژی بازاریابی آنلاین بسیار بالا بوده و از این راه می‌توان مشتری‌های زیادی را وارد قیف فروش کرد.

در این روش شما به‌عنوان یک کسب‌وکار و صاحب برند، مبالغی را به کمپانی‌ها و افراد دیگر پرداخت می‌کنید تا برای شما تبلیغات انجام داده و خدمات شما را به افراد معرفی کنند.

استفاده از تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از مؤثرترین روش‌ها برای بازاریابی دیجیتال است. در این روش افرادی که به‌نوعی در جامعه مشهورند و از اعتبار لازم در میان افراد جامعه برخوردارند از برند شما حمایت کرده و مخاطبان بسیاری را به سمت برند شما جذب می‌کنند.

Viral Marketing بازاریابی ویروسی

در این روش برای محصولات و یا خدمات به‌گونه‌ای جذاب محتوا تولید می‌شود. مخاطبان این‌گونه محتواهای جالب را با خانواده و دوستان به اشتراک گذاشته و خدمات شما به‌گونه‌ای عالی شهرت پیدا می‌کنند. به این روش از بازاریابی، بازاریابی ویروسی گفته می‌شود.

در بسیاری از موارد، بازاریابی ویروسی با اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیب شده و تبلیغاتی بسیار قوی‌تر و مؤثرتر به‌گونه‌ای که موفقیت کار را بالاتر ببرد تولید می‌شود.

کلام آخر

دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین ابزارها در دنیای کسب‌وکار امروز است. استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی بازاریابی، دیگر پاسخگوی نیاز کسب‌وکارها نبوده و لازم است استراتژی‌های جدیدی جایگزین این نوع بازاریابی‌ها شود.

بازاریابی آنلاین و یا بازاریابی دیجیتال می‌تواند امکان شناخته شدن برند شما را در میان افراد بیشتری از جامعه فراهم کند. همچنین استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی بسیار کم‌هزینه‌تر بوده و لازم نیست برای این کار انرژی زیادی بگذارید.

در نهایت آشنایی با تکنیک‌های اصلی این نوع استراتژی بازاریابی می‌تواند در پیشبرد اهداف تجاری کسب‌وکارها بسیار موفق‌تر عمل کند.

ارسال شده در دیجیتال مارکتینگ
یک دیدگاه بنویسید
© تمامی حقوق این وب سایت برای اینجانب محفوظ است. احسان رضایی
ایمیل: ehsunrz@gmail.com