احسان رضایی

0 %
احسان رضایی
متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ
  • محل سکونت:
    ایران، تهران
  • متولد:
    1372/04/22
  • شماره تماس:
    09125052213
  • ایمیل:
    ehsunrz@gmail.com
مهارت‌های من
سئو سایت
دیجیتال مارکتینگ
طراحی وب سایت
زبان انگلیسی
وردپرس
گوگل سرچ کنسول
گوگل آنالتیکز
گوگل تگ منیجر
گوگل ادز
  • photoshop
  • moz
  • similarweb
  • semrush
  • ahrefs
  • kw finder
  • keywordtool

سئو چیست؟ اهمیت seo سایت در کسب و کار اینترنتی

ژوئن 8, 2022

مقدمه

درباره سئو کافی است بدانید که بیش از ۸۵% کاربران از طریق موتورهای جستجو به وب سایت ها وارد می شوند و ۵۰% از کاربران نیز به صورت آنلاین و طریق اینترنت اقدام به خرید محصولات و خدمات مورد نیاز خود می نمایند. پس بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، تاثیر زیادی در ارتقاء رتبه سایت و نتایج جستجو دارد.

برای بهینه سازی وب سایت، تکنیکهای مختلفی وجود دارد که به کارگیری آنها منجر به قرارگیری وب سایت شما در صدر نتایج موتورهای جستجو می شود. بهینه سازی محتوای سایت، ساختار سایت، و… از جمله فاکتورهایی هستند که در بهینه سازی باید مد نظر قرار بگیرند. قرارگرفتن در نتایج اولیه جستجو باعث افزایش میزان بازدید از وبسایت و در نتیجه افزایش فروش می شود.

سئو چیست

سئو چیست؟

سئو (Search Engine Optimization) به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، است. اساس کار موتورهای جستجو نیز این است که در کوتاه‌ترین زمان، بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهند.

برای یافتن بهترین نتایج بر اساس کلید واژه جستجو شده، ربات های موتورهای جستجو وارد سایت ها می شوند و محتوای آن‌ را بررسی می کنند. این ربات های طبق استانداردهای خاصی، سئوی محتوای متنی و تصویری را مورد بررسی قرار می دهند و هرچه وب سایت شما سئوی این بخش ها را بهتر رعایت کرده باشد، امتیاز  بیشتری دریافت می کند و هرچه امتیاز وب سایت شما بیشتر شود، در نتایج جستجوها در رتبه های بالاتری قرار خواهید گرفت.

انواع تکنیک های سئو

  • سئو تکنیکال

سئو تکنیکال عبارت است از هر اقدامی که کراول کردن (crawl) و ایندکس کردن (index) وب سایت را برای موتورهای جستجو آسان‌تر ‌کند. سئوی تکنیکال در کنار استراتژی محتوا و استراتژی لینک‌ دهی به رتبه گرفتن وب سایت کمک می‌کنند.

دلیل اهمیت سئو تکنیکال چیست؟

اهمیت سئو فنی توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود درحالی که سئو تکنیکال برای دریافت ترافیک ارگانیک بسیار بااهمیت است. حتی اگر محتوای شما به بهترین شکل تهیه شده باشد، بدون کراول مناسب،‌ کمتر دیده خواهند شد.

اگر یک وب سایت از لحاظ فنی بهینه نباشد،‌ گوگل آن را نمی‌بیند و در صفحه نتایج گوگل رتبه خوبی نمی گیرد و در نتیجه ورودی کمی دریافت می کند.

سئو تکنیکال

اصول سئو فنی

۱. ثبت دامنه

دامنه یا URL آدرسی است که برای ورود به یک وب سایت، مانند  google.com تایپ می شود. هنگام انتخاب دامنه مورد نظر خود، باید مشخص کنید که نسخه www یا غیر www وب سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود یا نه. به عنوان مثال، شما ممکن است www.google.ir را به عنوان دامنه منتخب وب سایت خود انتخاب کنید.

با این کار موتورهای جستجو نسخه www سایت شما را در اولویت قرار می دهند و همه كاربران را به این URL هدایت می كنند. در غیر این صورت موتورهای جستجو با دو نسخه دارای www و بدون www به صورت سایت‌های جداگانه برخورد می‌کنند و بنابراین ارزش سئو تقسیم می‌شود. برای تنظیم نسخه مورد نظر URL خود، می توان از طریق تگ کنونیکال یا canonical tag اقدام نمود.

۲. پیاده سازی SSL

SSL ( Secure Sockets Layer ) یک لایه امنیتی بین سرور و مرورگر ایجاد می‌کند و از این طریق وب سایت را ایمن می کند. با این کارهنگامی که کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت و…را در وب ‌سایت ثبت می‌کند، احتمال هک شدن کاهش می یابد، زیرا SSL از آن محافظت می کند.

SSL توسط یک دامنه مشخص می شود که با “https: //” شروع می شود همچنین دارای یک نماد قفل در نوار آدرس URL است. موتورهای جستجو همواره سایت‌های امن را در اولویت قرار می‌دهند. گوگل نیز در سال 2014 اعلام کرده بود که SSL یک عامل رتبه بندی برای وب سایت ها در نظر گرفته می شود.

۳. بهینه سازی سایت

مدت انتظاربازدید کننده برای بارگذاری صفحات یک وب سایت در بهترین حالت حداکثر شش ثانیه است. آمارها نشان می دهند که با افزایش سرعت بارگذاری به بیش از ۵ ثانیه، نرخ پرش (bounce rate) تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.

  • سئوی خارجی (off-page seo)

سئو خارجی  (off-page) به اقداماتی گفته می شود که در خارج از فضای وب‌ سایت انجام می‌شوند. این اقدامات برای شناساندن هرچه بیشتر وب‌ سایت به موتورهای جستجو مانند موتور جستجوی گوگل، انجام می گیرد.

سئو خارجی نشانگر چگونگی درک سایر وب ‌سایت‌ها و کاربران از یک وب ‌سایت است. هر وب ‌سایتی که محتوای با کیفیت تولید کند به احتمال زیاد مورد بک لینک از طرف وب ‌سایت‌های دیگر قرار می گیرد. این بک ‌لینک‌ها نیز در نهایت باعث ارتقا رتبه وب‌ سایت و معرفی بیشتر آن در فضای اینترنت شده و کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می کند.

سئو خارجی

مزایای سئو خارجی چیست؟

با افزایش اعتبار و بالا رفتن رتبه یک وب ‌سایت، موتورهای هوشمند جستجوی به این نتیجه می‌رسند که این وب ‌سایت محتوای با کیفیت تولید می کند و قابل اطمینان است. این اعتبار سبب می شود تا وب سایت بارها و بارها در فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود و کاربران بیشتری به وب ‌سایت مراجعه کنند و در نتیجه فروش کالا و خدمات افزایش می یابد. این روند یک چرخه پایان ‌ناپذیر است که هزینه تولید محتوای سئو شده را برای وب‌ سایت مقرون به صرفه می‌ کند. افزایش بازدید کننده باعث می‌شود تا وب ‌سایت  به روش‌های مختلف معرفی و اعتماد کاربران جلب و درنتیجه بر رتبه آن افزوده شود.

به عبارت دیگر، گوگل و سایر موتورهای جستجو وب‌ سایت‌هایی را در فهرست نتایج جستجوهای خود نمایش می دهند که محتوای با کیفیت و سئو شده تولید و نشر می دهند.

بک لینک در سئو خارجی

ایجاد لینک یکی از موثرترین تکنیک‌ ها در سئو خارجی است. به این صورت که، اگر کسی محتوای یک وب سایت را دوست داشته باشد، آن را از طریق وب سایت خود برای کاربرانش ارجاع می دهد، این عمل مانند این است که به موتورهای جستجو بگوییم این صفحه اطلاعات خوبی دارد و من آن را پیشنهاد می کنم.

  • سئوی داخلی (On-Page SEO)

سئوی داخلی عبارت است از بهینه ‌سازی صفحات وب سایت جهت بهبود رتبه ‎‌بندی در موتورهای جستجو که در نهایت باعث کسب ترافیک ارگانیک می شود. سئوی داخلی فقط انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت نیست و در حقیقت چیزی فراتر از تولید محتواست.

در واقع سئو داخلی علاوه بر انتشار محتوای با کیفیت، شامل بهینه ‌سازی عناوین، تگ ‌های HTML شامل عنوان، متا و… ، تصاویر و لینک دهی بین صفحات نیز می شود. بنابراین سئو داخلی تضمین می کند که یک وب سایت از کدنویسی، سرعت مناسب، رابط کاربری بهینه و امنیت بالایی برخوردار است.

سئو داخلی

چرا سئو داخلی مهم است؟

سئو داخلی برای وب سایتها ضروری است زیرا به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا از طریق الگوریتم‌های خود، صفحات وب سایت شما و محتوای آن را درک کنند. سئوی On-page باعث دریافت رتبه‌ بالاتر، دستیابی به مخاطبین بیشتر و جذب ترافیک می شود. مدیریت و کنترل کامل سئو داخلی بر خلاف سئو خارجی در دست ادمین وب سایت است. 

مزایای سئو

  • انتقال وب سایت به صدر نتایج موتورهای جستجو
  • افزایش اعتبار
  • افزایش بازدید کاربران
  • برند شدن نام کسب و کار اینترنتی
  • بازاریابی اینترنتی
  • کاهش هزینه های تبلیغات
  • افزایش فروش و بازگشت سرمایه

مزایای سئو

سئو و بازاریابی اینترنتی

آیا سئو همان بازاریابی اینترنتی است؟ خیر، سئو فقط یکی از ابزارهای موجود درزمینه بازاریابی اینترنتی است. ابزارهای دیگری نیز مانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و…به اندازه تاثیر سئو در موفقیت یک کسب و کار اینترنتی، مهم هستند. زمانی که یک وب ‌سایت راه‌اندازی می شود در حقیقت در حال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی برای رقابت با هزاران رقیب مانند خود است و سئو یکی از ابزارهای موجود برای کسب نتیجه بهتر در این رقابت است. سئو فقط قسمتی از یک کسب و کار است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای وب سایت را بهتر نمایش دهند.

چرا به سئو نیاز است؟

ایجاد کسب و کار اینترنتی بدون سئو مثل هزینه کردن پول بدون هدف است. آمارها نشان می دهند که سئو یکی از مهمترین روش‌های جذب کاربر به سمت وب سایت است. ۸۹ % مشتریان برای خرید خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند بنابراین عدم توجه به سئو باعث عدم توجه مشتریان بالقوه اینترنتی به وب سایت شما برای خریدهای اینترنتی می شود.

زمانی که وب سایت یک کسب و کار اینترنتی در نتایج جستجو قرار نگیرد، افراد کمتری به سمت کسب و کار جذب می شوند و طبیعتا فروش کمتری نیز تجربه می شود. در مقابل رقبای تجاری به دلیل بهینه سازی وب سایت کسب و کار اینترنتی خود و بهره گیری از تاثیر سئو، فروش های بیشتری را تجربه خواهند کرد.

اغلب کسب و کارهای اینترنتی از یک جایگاه متوسط در موتورهای جستجو راضی هستند اما اگر این وب سایت ها به اهمیت قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر و نقش آن در فروش و درآمد بیشتر آگاه شوند، قطعاً تلاش بیشتری  در این زمینه خواهند داشت. در واقع تاثیر سئو در موفقیت یک کسب و کار اینترنتی بیش چیزی است که به نظر می آید.

دلایل اهمیت سئو

اهمیت سئو

 

۱. دیده شدن در فضای مجازی

هرچه یک وب سایت به ازای کلمات کلیدی، رتبه های بالاتری کسب کرده باشد، احتمال دیده شدن آن توسط مشتریان بالقوه بالاتر است. بر اساس آمار، برای اینکه مشتری یک برند را به خاطر بسپارد، باید حداقل بین ۵-۷ بار تحت تاثیر آن برند قرار بگیرد. سئو (SEO) همان چیزی است که یک کسب و کار اینترنتی برای بهتر دیده شدن در بین نتایج موتورهای جستجو و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان به آن نیاز دارد.

۲.افزایش اعتبار برند

وب سایت هایی که در نتایج موتورهای جستجو در رتبه های بالای صفحه گوگل قرار دارند از دید مشتریان از اعتبار بیشتری برخوردارهستند و مشتریان بهتر به آنها اعتماد می کنند. طبق آمار ۹۸% جستجوکنندگان در اینترنت، وب سایت یا محصولی را انتخاب می کنند که در صفحه اول لیست نتایج قرار دارد زیرا احساس می کنند نتایجی که در بالای لیست نشان داده می شوند، بهتر هستند. امروزه هرکس به دنبال چیزی باشد آن را در گوگل جستجو می کند و اگر یک وب سایت بتواند در جستجوی انجام شده در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار بگیرد، یک وب سایت معتبر تلقی می شود.

۳.برند سازی

احتمال اینکه وقتی مشتریان در جستجوی کالا یا خدماتی هستند مستقیما اسم یک برند را جستجو کنند کم است، بنابراین وقتی مشتریان شروع به جستجو کنند و ببینند برند شما همیشه در بین نتایج بالای صفحه است، شما عمده مسیر ساخت برندتان را طی کرده اید.

  1. بهینه سازی وب سایت از طریق بهبود تجربه کاربردر اینکه تجربه کاربر، فاکتور بسیار مهمی برای رنکینگ یک وب سایت است شکی برای هیچکس وجود ندارد. موتورهای جستجو سایتی را نمایش می دهند که روی موبایل خوب نمایش داده شود، سیگنال های کاربری خوبی دارد و در آن از عکس ها و ویدیو های مرتبط استفاده شده باشد. تمامی این موارد برای ایجاد تجربه کاربری مناسب برای کاربران، اهمیت دارند. در واقع وقتی شما وب سایت خود را از لحاظ سئو بهینه می کنید، به صورت خودکار تجربه کاربری را نیز بهبود داده اید و تجربه کاربری بهتر نیز باعث ایجاد اعتماد به برند شما می شود.

 

  1. 64% سهم بازدید وب سایت ها، سرچ ارگانیک است

شکی در این وجود ندارد که سرچ همچنان منبع ترافیک بسیار مهمی برای کسب و کار ها هستند. طی یک تحقیق که بر روی 310 میلیون بازدید روی 30 سایت انجام گرفت، نشان داده شد که 64% تمام ترافیک ارجاعی وب سایت ها از نوع سرچ ارگانیک بود.

  1. مشتریانی که در نتیجه سئو جذب شما می شوند بیشتر از روش های دیگر منجر به فروش محصول شما می شود

طبق تحقیقات کاربرانی که در نتیجه سئو به سمت وب سایت شما می آیند به طور میانگین تا 14.5% محصول را می خرند در حالی که سایر روش ها 1.7% منجر به فروش می شوند. به بیان دیگر، وقتی که فردی از طریق جستجو در اینترنت به دنبال محصول خاصی می گردد و آن را خودش پیدا می کند، احتمال اینکه آن را بخرد بیشتر از زمانی است که با استفاده از استراتژی های بازاریابی دیگر به سمت آن محصول می آید.

  1. رنکینگ محلی بالا باعث افزایش جذب مشتری و فروش می شود

برای یک کسب و کار محلی، بهینه سازی وب سایت برای سرچ بیشتر کاری بسیار حیاتی و مهم است. امروزه با پیشرفت استفاده از قابلیت های اینترنت برای خرید های مجازی، کاربران بسیار زیادی از سرچ محلی برای یافتن محصول مد نظرشان در یک موقعیت خاص و مسیریابی به سمت آن استفاده می کنند. طبق گزارش گوگل 18% سرچ های محلی روی موبایل در عرض یک روز منجر به فروش می شوند.

  1. از نظر اغلب بازاریاب ها سئو به عنوان یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی معرفی می شود

از میان بازاریاباب هایی که از سئو و SEM استفاده کرده اند، 66% از آن ها معتقد هستند که سئو بسیار موثر است و فقط 7% از آن ها معتقد هستند که سئو موثر واقع نمی شود.

  1. سئو باعث افزایش اعتبار برند می شود

اینکه یک وب سایت در نتایج جستجو رتبه خوبی را کسب کرده باشد به کاربران این مفهوم را منتقل می کند که شما یکی از قدرتمند ترین برندها در زمینه کسب و کار خود هستید. از سویی دیگر، قرار گرفتن در صفحه دوم و سوم این مفهوم را به آنها القا می کند که کسب و کار شما جدید است و به خوبی کسب و کارهایی که در صفحه اول هستند، محسوب نمی شوید.

  1. سئو بیشتر از سایر استراتژی های بازاریابی نتیجه می دهد

بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ روش های واقعا موثری برای جذب مشتری محسوب می شوند اما هر دوی آن ها نیازمند تلاش زیاد و مستمری است. شما باید دائما محتوای تازه و جدید ارائه دهید تا بتوانید در ذهن مخاطبان خود هک شوید. اما هنگامی که وب سایت شما از نظر سئو بهینه شده باشد، شما می توانید خیلی راحت و آسوده شاهد بهبود رنک وب سایت خود باشید. بنابراین اگر به اندازه کافی در این زمینه کار کنید یا اگر کار را به یک متخصص سئو بسپارید، بی شک می توان خیلی راحت به نتایج دلخواه خود رسید.

استراتژی سئو

  1. قرار گرفتن در صفحه دوم یا سوم موتورهای جستجو هیچ سودی برای یک کسب و کار اینترنتی ندارد

برخی از کسب و کارها فکر می کنند که قرار گرفتن در صفحات اول با دوم یا سوم تفاوت ندارد و نتایج جستجو می تواند یکسان باشد بنابراین در همین اندازه تلاش می کنند. اما طی تحقیقات 71.33% کلیک ها فقط در صفحه اول انجام می گیرند. از همین رو بهینه سازی وب سایت به شیوه صحیح کمک می کند تا در جایگاهی قرار بگیرید که بیشترین نتیجه را کسب کنید.

  1. بیشتر مشتریان قبل از خرید در مورد آن سرچ می کنند

طبق تحقیقات نشان داده شده است که 81% افراد قبل از اینکه اقدام به خرید یک محصول نمایند در مورد آن سرچ می کنند و محصولات را با هم مقایسه می کنند. اگر می خواهید مصرف کنندگان با برند یا وب سایت شما آشنا شوند، باید از تمام تکنیک های سئو استفاده کنید تا بتوانید در بالای صفحه اول سرچ قرار بگیرید.

نتیجه گیری:

با گذشت زمان، تعداد کاربران اینترنت افزایش می‌یابد زیرا افراد نحوه استفاده صحیح از آن را یاد گرفته اند، اگر تعداد زیادی از کاربران در گذشته موسیقی دانلود می کردند یا به صورت آنلاین با اینترنت چت می کردند، امروزه بیشتر کارهای خود مانند خرید، پرداخت و… را از طریق اینترنت انجام می دهند.

گذر زمان نه تنها افراد را با این دنیا آشنا می‌کند، بلکه با جلب اعتماد آنان درصد بیشتری از فعالیت های آن ها را به سمت خود جذب می کند. کاربرانی که پیشتر به خرید اینترنتی اعتقادی نداشته و بدان اعتماد نمی کردند، اکنون تمامی خرید و فروش های خود را از این طریق انجام می دهند. بنابراین سئو وب سایت ها در این میان نقش مهمی در افزایش فروش و موفقیت کسب و کارهای اینترنتی دارد.

ارسال شده در سئو
1 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید
© تمامی حقوق این وب سایت برای اینجانب محفوظ است. احسان رضایی
ایمیل: ehsunrz@gmail.com